Bokningsvillkor

På flera av våra helgkurser använder vi bindande anmälan och har ingen ångerrätt efter de lagstadgade 14 dagarna som krävs vid distansköp.
Våra bokningsvillkor står listade i informationen vid anmälan samt skickas ut som information via mail även vid antagning.
Bokningsvillkoren brukar se ut så här (kontrollera respektive kurs för exakta villkor). Vi tillåter även att man överlåter sin plats till någon annan.

Du har rätt att ångra avtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du blivit antagen (läs mer här om Konsumentverkets regler). Du skriver då till info@framtidsskeppet.se. Du kan även använda blankett från Konsumentverket. Därefter är anmälan bindande.
Anmälningsavgiften är till för att säkra din/er plats på kursen/eventet. Den återbetalas ej vid avanmälan efter ovan angiven ångerrätt. Vid sjukdom återbetalas resterande kursavgift om läkarintyg kan uppvisas eller om andra särskilda skäl föreligger.

Frågor och svar

Fråga: Betyder det här att jag inte får tillbaka mina pengar om jag hoppar av kursen? 
Svar: Nej, det får du inte. Vi förstår att det kan upplevas som ett tufft villkor, men det är en förutsättning för att vi ska kunna boka dyra lokaler och göra matbeställningar med framförhållning. Det är också ett sätt att försäkra oss om att endast de som verkligen vill gå kursen anmäler sig. Vi tror att det minskar risken för att någon anmäler sig för säkerhets skull och sen hoppar av, vilket annars kan innebära att någon annan som verkligen vill gå kursen går miste om möjligheten att delta då de får en reservplats alldeles för sent. Det ger även en trygghet för våra kursledare och för dig som kursdeltagare att veta att vi gör vad vi kan för att säkra att anmälningarna som kommer in är seriösa och att vi har det deltagarantal som krävs för att kursen ska genomföras.

Fråga: Får jag inte ens tillbaka alla pengar om jag blir sjuk eller skadad och har läkarintyg?
Svar: Nej, anmälningsavgiften betalas inte tillbaka.

Det här är den balans mellan oss som arrangör och er som deltagare som behöver finnas för att vi ska kunna arrangera större helgkurser. Vi gör ett åtagande mot er och ni gör ett mot oss.

Fråga: Men om jag inte vill acceptera era bokningsvillkor?
Svar: Då kan du tyvärr inte boka dig på de kurser där vi använder dem.

Fråga: Finns det något sätt för mig att få tillbaka mina pengar om jag får förhinder?
Svar: Du kan försöka sälja din plats själv. Kom ihåg att meddela oss efter att du har gjort det.

Att köpa/sälja/överlåta en kursplats

Att köpa en plats från en annan antagen

Fråga: Jag har sett någon som annonserar i ert event om att sälja sin plats till en av era kurser, är det ok? Får man göra så?
Svar: Ja. Det är ok att sälja och köpa platser. Men betala inte mer än vad kursen kostar.

Fråga: Hur gör jag för att köpa en plats? 
Svar: Du måste såklart ha fått kontakt med någon som vill sälja sin plats. De annonserar oftast i Facebookeventet för den aktuella kursen.
Gör sen så här:

  1. Kolla upp vad kursen kostar och att den som säljer en plats verkligen har en plats – denne ska kunna uppvisa både antagningsbesked och kvitto. Vi skickar ut det från vårt anmälningssystem via mail.
  2. Be/kräv att den som säljer platsen ska bekräfta ditt köp genom att skicka ett mail till oss på info@framtidsskeppet.se efter genomförd transaktion.
  3. Kontrollera om den du köper platsen av har betalt hela kursavgiften eller bara anmälningsavgiften. Är endast bara anmälningsavgiften betald så kommer du att vara skyldig att betala resterande avgift till oss på Framtidsskeppet för att få gå kursen.
  4. Betala till den som säljer platsen.
  5. Om du inte redan står i kö till kursen – gör en anmälan. (Vi vill ha koll på vilka som är med och vilka matallergier ni har)
  6. Be säljaren skicka mail till oss och bekräfta att denne överlåter platsen till dig.
  7. Efter att ha fått bekräftelse från säljaren kommer Framtidsskeppet att anta dig och avanmäla säljaren.
  8. Om säljaren hade ett resterande belopp att betala så kommer du att få en betalningsavi på det beloppet i samband med ditt antagningsmail.

Att tänka på vid köp:
– Du betalar till en annan privatperson, du kan inte få kvitto från Framtidsskeppet på det beloppet eftersom vi inte fått dessa pengar av dig. Friskvårdspengar hos ditt företag går alltså inte att använda till detta.
– Du måste känna dig trygg med den du köper platsen av. Precis som om du köper något på Blocket. Känner du dig inte trygg, köp inte en kursplats i andra hand.
– Se till att bli antagen efter ditt köp till kursen och ange behov av specialkost/allergier.
– Vill inte säljaren skicka in information till oss via mail som bekräftar överlåtelsen så ska du inte köpa platsen.

Att sälja sin plats pga du fått förhinder

Fråga: Jag kan inte längre komma på er kurs och ångerperioden har passerat. Får jag sälja min plats så jag kan få tillbaka alla pengar jag betalat in? Även om jag bara betalt anmälningsavgiften?
Svar: Ja, du får sälja din plats. För det du betalt till oss. Dvs antingen bara anmälningsavgiften eller hela kursavgiften.

Fråga: Får jag hjälp av er att hitta någon att sälja platsen till? Hur gör jag när jag säljer?
Svar: Nej – Vi hjälper inte till att hitta köpare.
Gör så här för att sälja:

  1. Hitta en köpare. T.ex. Annonsera i Facebookeventet för kursen
    (eller på din egen facebook eller i lämplig dansgrupp på facebook där säljannonser är tillåtna, ring en vän)
  2. Tala om för köparen vad du vill ha betalt och på vilket sätt
    (Ta inte mer betalt än vad du har betalt – får Framtidsskeppet reda på något sådant kommer det bli svårt att bli antagen till fler kurser hos oss.)
  3. Gör köparen trygg, visa kvitto om så önskas etc – vi kan skicka om ifall du har tappat bort det.
  4. Säg åt köparen att anmäla sig till kursen om denne inte redan står i kö.
  5. Få betalt.
  6. Skicka ett mail till info@framtidsskeppet.se och berätta/bekräfta för oss att du överlåter din plats och till vem, ange helst ditt referensnummer.
    (Vi vill inte att andra än den som äger platsen ska kunna överlåta den.)
  7. Vi på Framtidsskeppet kommer därefter att avanmäla dig och anta köparen till kursen. Mail som bekräftar detta kommer att gå ut.

Att tänka på vid försäljning:
– Se till att få betalt innan du överlåter din plats.
– Se till att informera Framtidsskeppet om att du har överlåtit din plats och till vem.
– Om du inte vill lägga ner arbetet ovan så går det bra att lämna tillbaka platsen till Framtidsskeppet, men då kommer du endast att få tillbaka pengar om du har synnerliga skäl och anmälningsavgiften får du inte tillbaka ens vid synnerliga skäl eller mot sjukintyg – allt enligt bokningsvillkoren.